Bula Fiji! - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Sanne Eikelenboom - WaarBenJij.nu Bula Fiji! - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Sanne Eikelenboom - WaarBenJij.nu

Bula Fiji!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

30 Mei 2014 | Fiji, Fiji Islands

10 en 11 mei zijn we vertrokken naar Rotorua! Meteen de eerste dag gingen we raften. Iets waar ik vanaf het begin al naar uitkeek. We zaten met 7 mensen in een raft. Na wat uitleg en wat oefenen konden we dan eindelijk gaan raften. We wisten dat er een 7 meter hoge waterval aan zat te komen waar we vanaf moesten. Al vrij op het begin kwamen we bij de eerste echte waterval aan, die opzich best hoog was dachten we. Maar die bleek maar rond de 2 meter hoog te zijn.. Ondertussen achterstevoren, zwemmend en staand van watervallen afgegaan. En toen kwam de 7 meter waterval ongeveer op het einde! In totaal waren we met ongeveer 6 bootjes en wij mochten als laatste. Dus als wij vielen zou iedereen het zien. En toen mochten wij eindelijk naar beneden! Bukken, hoofd naar beneden en heel stevig vast houden aan het touw. Ja en natuurlijk moest ik er weer uitvallen… Gelukkig niet als enigste! Maar het was zo vet! Terug in het hostel in de Hot Water Pool gezeten met z’n alle om weer een beetje op te warmen. In de avond nog een heel leuk nerd feestje gehad.
11 mei zijn we naar een traditioneel Maori dorpje gegaan. Daar kregen we een traditioneel optreden met zang en dans van de Maori’s. Nog een wandeling gemaakt door het dorp. Tussen alle huizen zaten geisers. Het stonk echt verschrikkelijk naar zwavel in heel Rotorua. Wel super mooi om weer te zien. Na de Maori’s zijn we doorgereden naar Luge. Je gaat met een kabelbaan omhoog waar je super mooi uitzicht hebt over Lake Rotorua. Daarna ga je met een soort rodel weer naar beneden over een rodelbaan. Na het rodelen Fish ’n Chips gegeten boven op de berg. Mooie afsluiter van het weekend.

17 mei was het Emie’s verjaardag dat hadden we de dag van te voren (te) goed gevierd. Die dag gingen we met de Auckland Jetboat mee. Het kwam er eigenlijk op neer dat je 30 minuten in een speedboot zit en dat je zeiknat wordt van alle rondjes die je draait enzo. Maar zeker de moeite waard!
’s Avonds ben ik met Marcel naar het concert van The Naked and Famous gegaan. Dat was echt een heel gaaf concert!

Ondertussen is helaas mijn stage ook al afgelopen.. Heel veel geleerd en heel veel dingen mogen doen! Nog een leuke afscheids-barbecue gehad met z’n alle op de laatste dag. Gelukkig mag ik nog wel voor het bedrijf blijven werken in Nederland!

Dan was het eindelijk zo ver! Onze vakantie welverdiende 6-daagse vakantie in Fiji! Meteen bij aankomst in Fiji staan er 4 mannen in Hawaii bloesjes gitaar te spelen en te zingen. Gewoon net zoals je in films ziet. De inwoners van Fiji zijn de vriendelijkste mensen die ik ooit ontmoet heb. Iedereen zegt ‘Bula’, wat ‘Hallo’ betekend, tegen elkaar en willen je alles uitleggen en vertellen over het land. We zouden door een man van het hostel opgehaald worden op het vliegveld. Het begrip ‘Fiji Time’ snapte we nu ook meteen. Alles op z’n tijd! Haast en stress kennen ze hier niet. Een uur later werden we dan ook eindelijk opgehaald en waren we nog net op tijd voor de beste zonsondergang die ik ooit gezien heb! We verbleven in een Backpackers Hostel aan het strand. Elke avond werd er Kava gedronken. Een typisch drankje uit Fiji. Het ziet eruit als modder met water. Op de grond staat een grote bak met de Kava erin. Iedereen zit op de grond rond de bak en zit te luisteren hoe mensen gitaar aan het spelen zijn en aan het zingen zijn. Om de 2 a 3 liedjes wordt de Kava uitgedeeld in de schaal van een kokosnoot. Ziet er allemaal heel leuk en aardig uit maar het is zo smerig! De bedoeling van de Kava is dat je mond en je tong verlamd. Ik voelde er niet veel van dus ben er maar mee gestopt en bier gaan drinken.
De dag erna meteen naar de stad gegaan. Als eerst de fruitmarkt bezocht. Zo leuk om dat een keer te zien! Wel was het meteen duidelijk hoe arm de mensen zijn in Fiji. Na de fruitmarkt waren we onderweg naar de tempel. Onderweg natuurlijk alweer veelte veel souvenirs gekocht en een tripje naar Mana island geboekt voor 2 dagen! Uiteindelijk aangekomen bij een supermooie kleurrijke tempel. We kregen kleren aan om ons lichaam te bedekken en kregen daarna een rondleiding waar we niet heel veel van snapte. Maar super mooi!
Zondag vertrokken we naar Mana island! Toch een beetje een Expeditie Robinson gevoel om met je tassen door het water te lopen naar een klein bootje op weg naar een eilandje. Eenmaal aangekomen op het super mooie eilandje kregen we een welkomslied door het personeel van het hostel. Werden we naar onze kamer gebracht midden in het dorpje van het eiland. Snel onze spullen neergegooid en gaan zwemmen in de heldere zee! Nog een beetje gesnorkeld en wat vissen gekeken en zelf een zeester vast gehad! Rond 5 uur zijn we een heuvel opgelopen om de mooie zonsondergang te zien over het eilandje! ’s Avonds zijn we wat gaan drinken met een stel backpackers en een filmcrew van een soort expeditie programma, super gezellig! En dan om 12 uur was ik jarig! Er is voor mij gezongen in het Nederlands, Duits, Noors en Fijisch! Daarna terug naar ons huisje. Maken we de deur open, zien we de muizen door onze kamer lopen…! Gadverdamme! We zagen ze natuurlijk net bij de WC lopen terwijl we allebei super erg naar de WC moesten. Minder fijn zoiets, haha.
De volgende ochtend gingen we weer terug naar Nadi wat opzich niet heel erg was want het regende op Fiji! Ja dat maken wij weer mee… Terug in Nadi ging het wel weer en hebben we overal een beetje rondgehangen. ’s Avonds zaten we weer op de grond rond de bak met Kava. Werd er opeens Happy Birthday gezongen en kwam er een ‘pineapple cake’ met een kaarsje aan. Voelde ik me toch nog een beetje jarig! Daarna moest ik wel aan de Kava geloven omdat iedereen zat te kijken.
En toen was het alweer ons laatste dagje. Er werd ons verteld dat Denerau wel een mooi plekje was om heen te gaan. Daar eenmaal aangekomen bleek het een winkelcentrum te zijn met een haven en voor de rest alleen maar resorts. Na het winkelen hadden we toch wel zin om aan het strand te liggen wat daar dus nergens kon omdat de stranden van de resorts waren. Uiteindelijk alle moed bij elkaar geraapt en als twee schijters een super groot en belachelijk mooi resort ingelopen. Net alsof we gek waren op onze allstars met rugzakken door een te chique resort gelopen. Zaten we uiteindelijk op het strand een Fiji biertje te drinken. Maar we waren te bang om te zwemmen dus uiteindelijk nog niet gezwommen… In de avond wat gedronken met een groep Duitsers en vroeg naar bed. De volgende ochtend zaten we om kwart voor 6 weer in de taxi terug naar het vliegveld. Maar wat was het een top vakantie!!!

• 30 Mei 2014 - 10:48

Suus:

Heei Sanne,
    Wat heb jij weer veel mooie dingen gezien en gedaan!! Super mooie foto's !!!
    We wachten weer op het volgende verslag van het Zuider- eiland.
    Geniet er nog maar even van...

Gr van ons

• 30 Mei 2014 - 12:13

Jo En Piet:

Hoi Sanne. Weer 'n prachtig verhaal. We hoorden hier ook van iemand dat de Fiji-mensen de vriendelijkste mensen zijn die er bestaan Fijne vakantie op het zuider-eiland en we wachten met spanning op het volgende verslag. Groetjes uit Bakel

• 07 Juni 2014 - 21:57

Tante Riek:

Bula Fiji..
    Ditte hebbe we eventjes gemist.
    Maar heel erg bedankt voor de spannende verhalen.
    Fijn,dat je weer werk hebt als je weer terug bent in Elsendorp.
    De groetjes en tot wirrus.
    Tante Riek.